San Francisco en de Highway 1 tot aan Santa Barbara

9 oktober 2018 - Santa Barbara, California, Verenigde Staten

Wat een onwijs gave stad is San Francisco! De twee dagen daar zijn dan ook voorbij gevlogen. De camping waar we onze trouwe vriend mochten stallen lag ten noorden van de Golden Gate, maar met de ferry of Uber zat je zo in hartje SF. De eerste dag kochten we tickets voor de ferrytocht van 12:40 en vervolgens zijn we uitgestapt bij Pier 23. Vanaf hier zijn we langs de kust langs de verschillende pieren gelopen. Uiteraard bij Pier 39 - bekend om haar Fishermans’ Warf en de zeeleeuwen - gestopt om wat rond te lopen en te lunchen. We hadden trouwens super geluk met het weer. SF is meestal erg mistig door de damp die van zee komt, waardoor het ook best koud kan zijn. Toen wij er waren was het gewoon warm en volop zon!

Na de lunch hebben we fietsen gehuurd om natuurlijk over de Golden Gate Bridge te fietsen. Wat een unieke ervaring! Zoveel wind en voorbij razende auto’s, maar het leek net een attractie met prachtig uitzicht over de baai. Daarna nog wat rondgefietst door de stad. SF bestaat uit allerlei heuvelachtige straten die behoorlijk steil kunnen zijn, dus het voelde soms net even als de Cauberg; trekken en duwen op die pedalen.

Door heel de stad komt de geur van Zuurdesembrood je tegemoet. Dit brood schijnt in SF zijn oorsprong te hebben. ’s Avonds konden we de verleiding niet weerstaan en hebben we een bol zuurdesembrood besteld waarin soep was geschonken. Best lekker! Hierna was ik er goed klaar mee; de muggen hebben me goed te grazen genomen in Yosemite. M’n linker bovenbeen had een flinke allergische reactie en ook m’n rechterkuit was goed stijf. Snel slapen en hopen dat het de volgende dag een beetje weggetrokken was.

Helaas, het leek alleen maar erger geworden. Gelukkig wel allergiepilletjes bij ons, dus hopen dat die snel hun werk gingen doen. Om 11 uur moesten we bij Pier 33 zijn om naar Alcatraz te gaan. Dit was een gave ervaring! Door middel van een audiotour werd je door Alcatraz heengeleid. Onvoorstelbaar dat mensen in zulke kleine cellen opgesloten zaten. Drie gevangenen wisten door het ventilatierooster in hun cel te ontsnappen via het buizenstelsel achter de wanden. Of deze gevangenen de ontsnappingspoging ook echt overleefd hebben, dat weet niemand… Na Alcatraz zijn we weer met de ferry teruggegaan en hebben we een barbershop opgezocht voor Martijn. Z’n haar was te lang en elke dag een pet op is ook zo wat. Haartjes weer strak en even een rondje door Chinatown. M’n muggenbulten irriteerden nog steeds behoorlijk, dus tijd voor een drankje en een chippie in het park. Daarna een pizzaatje gegeten en ’s avonds nog wat kroegjes ingedoken. Het was een mooie dag!

De volgende ochtend stond de route over de highway 1 op de planning. Deze bekende snelweg loopt voor een groot deel langs de ruige kust van California. Met m’n muggenbulten gaat het gelukkig een stuk beter! De ontstekingen zijn geslonken en de plekken gloeien niet meer zo hevig. We hadden nog geen camping geboekt voor die avond, dus dat moest nog even gebeuren. Helaas bleek dat niet zo makkelijk, want veel campings zaten al vol en bij sommige stond je op asfalt. Daar hadden we even geen zin in. We zijn daarom doorgereden naar Big Sur (een natuurgebied met mooie uitzichten over de oceaan) en stonden daar op een super tof plekje, midden in de natuur. BBQ, kampvuurtje, marshmallows en een super heldere sterrenhemel maakten de avond compleet.

De volgende dag werden we pas 09:30 wakker. Blijkbaar hadden we het even nodig; alle andere dagen zijn we rond 07:00 al uit de veren. Een lekker ontbijtje buiten voor de camper en vervolgens verder langs highway 1. Op naar Santa Barbara! Onderweg zee-olifanten gesport die liggen te chillen in de branding. De totale route van SF naar Santa Barbara viel wat tegen qua afstand. In totaal was dit 570 km en die route hebben we afgelegd in twee dagen. Met een camper rijd je nu eenmaal niet heel hard, dus die twee dagen waren flink tuffen. Gelukkig verveelt het uitzicht nooit 😊 Bij Santa Barbara stonden we de eerste nacht bij Refugio State Beach. Een prachtig plekje met uitzicht op de Pacific Ocean. De volgende ochtend zijn we doorgereden naar een camping iets meer in de buurt van de stad zelf. Hier weer gewoon een asfalt plekje, maar we zitten wel zo in de stad. Qua weer valt het hier wat tegen. Ik had gehoopt om lekker even te relaxen op het strand na twee dagen ‘binnen zitten’, maar de wind was te fris. Dan maar Santa Barbara in. Wij vinden het vooral een bejaardendorp waar mensen met heel veel geld wonen. Er hangt wel een super relaxte sfeer en je kunt hier goed op terrasjes zitten en vis eten aan de haven. Daar hadden we het dan ook goed druk mee vandaag 😉

Morgenochtend vroeg rijden we richting Los Angeles. Dit is ongeveer 2 uurtjes rijden. Daar heb je dus de “echte” stranden van California, waar onder andere Baywatch is opgenomen. Ik maak me nog een beetje zorgen qua planning; we willen natuurlijk weer veel te veel in veel te korte tijd. Volgens Martijn komt alles goed 😉 Ik wilde eigenlijk ook op de weg naar LA langs het Priva kantoor in Camarillo (je kunt daar ook heeel goed shoppen), maar dat wordt jammer genoeg wel heel krap.

​Verder staat in LA nog een bezoek aan Universal Studios op het programma. We gaan het beleven!

1. Petra:
    10 oktober 2018
    Leuk om te lezen Jes! Gelukkig gaat het met je muggenbulten iets beter. Ik was n beetje bang dat het verkeerde muggen waren.
    XX
  2. Joke vd Berg:
    10 oktober 2018
    Weer een super leuk verslag, we beleven het nu ook een beetje. Xx
  3. Gerrie voois:
    10 oktober 2018
    Ik hepje verslag gelezenen jullie genieten wel groeten omapoes
  4. Oma en opa mavellekoop:
    10 oktober 2018
    Jeetje ik leef helemaal mee joh wat gaaf he heel veel sterkte met je muggenbulten en geniet er nog maar lekker van allebei een kus van mij en groetjes van opa
    Doei doei Xxx
  5. Marco:
    11 oktober 2018
    Supergaaf Jes en Martijn. Een reis om nooit te vergeten.
  6. Nadia:
    11 oktober 2018
    Super leuk om te lezen Jes! Stelletje avonturiers daar in de US! ;)
  7. Petra:
    13 oktober 2018
    2 weken al voorbij. Geniet nog van je laatste weekje xx uniek wat jullie meemaken!
  8. Jan van der Hoeven:
    29 oktober 2018
    Heel gaaf Jessie. Een avontuur om nooit te vergeten. Prachtige foto's. Helemaal SUPER!!!
    Groeten,
    Jan